Wilskracht-hersens-verslaving

Ook na januari hebben we van tijd tot tijd goede voornemens zoals minder drinken. Maar hoe laat je je hersenen meewerken aan het verwezenlijken van al onze mooie plannen?
We willen niets liever dan controle hebben over wat we doen. Maar waarom gaat dat toch zo moeilijk?
’s Ochtends als we wakker worden zijn we ervan overtuigd dat we die avond niet gaan drinken, een worteltje gaan knabbelen en zeker geen zak drop op gaan eten. Maar dan is het avond en gaat het glas, de fles of het zakje toch op..

Waarom is minder drinken volhouden zo moeilijk?

Waar onze impulsen, verlangens en gewoontes op gefocust zijn, wordt bepaald in dat deel van onze hersenen dat de nucleus accumbens heet, het is een deel van het limbisch systeem, ook wel ons emotionele brein genoemd.
Dat is ook de plek waar de zogeheten ‘geluksstofjes’ worden gevormd. Sterker, het brein van iemand die regelmatig drinkt, verlangt naar alcohol en produceert steeds minder geluksstofjes van andere zaken die je potentieel gelukkig kunnen maken. Daardoor is minder drinken zo moeilijk vol te houden.

Minder drinken en andere goede gewoontes, hoe houd je het dan wel vol?

Dit deel van onze hersenen opereert razendsnel: Je hoeft op een receptie maar een dienblad met rood, wit of bier te zien, of het water staat je in de mond en je hand heeft het glas gepakt.

Godzijdank zijn we als mensen meer dan een willoos slachtoffer van onze driften, gelukkig hebben we ook een cockpit. Die cockpit heet ‘prefrontale cortex’ en daarmee zijn we in staat om de regie te nemen over ons doen en laten. Dus speaking of habits: de prefrontale cortex moet tegen het limbisch systeem zeggen: nee, niet doen, neem een glas water, minder drinken, ga op je handen zitten of eet een appel.

Nu is de ENORME pech voor jouw behoefte om minder te drinken, dat die prefrontale cortex dat taakje best op zich wil nemen, maar dat het een buitengewoon traag orgaan is. Het deel van onze hersenen waar we mee kunnen kiezen, beslissen, de regie nemen hobbelt als een slome slak achter onze impulsen aan..

Hoe kun je die prefrontale cortex nou helpen zodat hij weer de baas wordt over je impulsen en driften? Eén van de antwoorden is: TIJD.

Dus wil je minder drinken volhouden? De volgende keer als je weer richting de ijskast vertrekt, leid je zelf een tijdje af of TEL TOT TIEN !

%d bloggers liken dit: